Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2006

Δωρίζεται ζωή.. Πληροφορίες εντός..

Έβλεπα ειδήσεις σήμερα (το ομολογώ, δεν κόβεται με τίποτα το ρημαδι, ξέρετε τι λένε άλλωστε: "πρώτα θα σου βγει η ψυχή..) και άκουσα για μια κοπέλα , στη Βρετανία νομίζω, η οποία συνήλθε μετά από κώμα οχτώ μηνών. Η οικογένεια, αν και πανευτυχής εξαιτίας της ανάρρωσης, κατηγορεί τους γιατρούς ότι πριν καιρό υποστηρίξαν ότι είχε επέρθει ο εγκεφαλικός θάνατος και ήθελαν να αποσυνδέσουν τα μηχανήματα. Η οικογένεια υποστηρίζει ότι οι γιατροί βιάζονταν γιατί ήθελαν να διαθέσουν το κρεβάτι της εντατικής σε άλλον ασθενή που το χρειαζόταν, και πως αν τους άκουγαν δεν θα της έδιναν τη δυνατότητα να συνέρθει.

Λυπηρό το περιστατικό, αν το σκεφτεί κανείς στην ουσία του, ειδικά από τη στιγμή που δεν μπορείς ακριβώς να κατηγορήσεις τους γιατρούς, διότι δεν συμπεριφέρθηκαν έτσι από αναλγησία, ή από έλλειψη ενδιαφέροντος, το αντίθετο μάλλον θα μπορούσε ίσως να πει κανείς - και σίγουρα οι συγγενείς του ανθρώπου που χρειαζόταν το κρεβάτι -.

Το θέμα μου έφερε στο μυαλό ένα δίλλημα που έχω από τότε που ήμουν κοριτσάκι. Να γίνω δωρήτρια οργάνων ή να μη γίνω? Θυμάμαι, ήμουν στην έκτη τάξη του δημοτικού όταν ήρθαν στο σχολείο γιατροί και μας ενημέρωσαν για τη δωρεά οργάνων. Από την αρχή με συγκίνησε το ζήτημα πολύ και παρακολούθησα με τέτοιο ενδιαφέρον που δεν είχε κάποια λογική εξήγηση αφού δεν είχε παρουσιαστεί ποτέ παρόμοια ανάγκη στον μικρόκοσμό μου. Αποφάσισα από την αρχή να προχωρήσω, και μάλιστα μόνο εγώ έκανα ερωτήσεις ανάμεσα στα παιδιά.

Τελικά δεν έγινα δωρήτρια οργάνων, και εξακολουθώ να μην είμαι μέχρι σήμερα.
Ο λόγος είναι ίσως μια παιδική φοβία που με ακολουθεί ως σήμερα. Θυμάμαι είχα ρωτήσει τότε πως θα ήξεραν οι γιατροί ότι ήμουν δωρήτρια ή όχι, και μου απάντησαν ότι θα το έγραφε η ταυτότητά μου. Ξέρω τώρα ότι δεν κατάλαβα καλά, δε θα το έγραφε η αστυνομική μου ταυτότητα, αλλά θα μου έδιναν μια ταυτότητα δωρητή την οποία θα έπρεπε να κουβαλάω μαζί μου. Αυτός όμως ήταν ο λόγος που δεν έγινα. Μου δημιουργήθηκε η ιδέα ότι θα πάθαινα ατύχημα και οι γιατροί δε θα πάλευαν να με σώσουν προκειμένου να πάρουν τα όργανά μου και να τα δώσουν σε κάποιον άλλον.

Αυτή η άποψη είναι ευρέως διαδεδομένη, από όσο μπορώ να κρίνω από συζητήσεις που έχω κάνει γύρω από το θέμα. Αξιοσημείωτο είναι δε το γεγονός, ότι το έχω ακούσει και από φίλους γιατρούς. Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω κατά πόσο έχει έρεισμα στην πραγματικότητα ή αν πρόκειται απλά για μια ευρέως διαδεδομένη παιδική φοβία που μοιραζόμαστε όλοι.

Θεωρώ ότι το να προσφέρεις είναι πολύ σημαντικό. Ειδικά όταν αυτό που προσφέρεις είναι η ίδια η ζωή σε έναν άλλον άνθρωπο. Δε βλέπω το λόγο γιατί να μη δωρηθούν τα όργανά μου εφόσον εγώ έχω πεθάνει προκειμένου κάποιος άλλος να ζήσει. Μπορώ όμως να είμαι σίγουρη πέρα πάσης αμφιβολίας ότι μετά τη δωρεά θα εξακολουθήσουν να με βλέπουν σαν άνθρωπο και όχι σαν καρδιά ή νεφρά ή συκώτι? Ότι θα κάνουν ότι είναι ανθρωπίνως δυνατό για να με σώσουν αντί να μιλάνε στο τηλέφωνο για να κανονίζουν τη μεταφορά?

Δεν μπόρεσα ποτέ να απαντήσω σε αυτό. Ξέρω όμως δύο πράγματα. Το πρώτο είναι ότι ποτέ δε θα γίνω δωρήτρια οργάνων. Το δεύτερο είναι ότι βαθιά μου επιθυμία είναι να δωρηθούν τα όργανά μου μετά τον θάνατό μου. Για το λόγο αυτό το έχω δηλώσει στη οικογένειά μου ζητώντας τους να το σεβαστούν και να βρουν το μυαλό να το δηλώσουν εγκαίρως όταν κρίνουν πως εγώ θα έχω φύγει έτσι κι αλλιώς.

15 σχόλια:

Θεριό Ανήμερο είπε...

Εύχομαι απλά η μέρα αυτή να αργήσει πολύ, πολύ, πολύ, πολύ, πολύ, πολύ, πολύ, πολύ, πολύ, πολύ, πολύ, πολύ!

mafalda είπε...

Καλά, αυτό το εύχομαι και εγώ θεριό μου.
Πάντως είναι ένα ζήτημα όλο αυτό, που πρέπει κάποιος να αποφασίσει για τον εαυτό του και να συζητήσει με τους δικούς του ακριβώς όταν όλα είναι καλά, γιατί κάτω από άλλες συνθήκες κουβέντες τέτοιες είναι οδυνηρές.
Καλά να είσαι και καλημέρα!

Tasis Plisis είπε...

Τωρα μου θυμισες οτι εβγαλα κι εγω καρτα δωρητη μετα απο ενα ποστακι που ειχα διαβασει πριν κανα χρονο. Δεν το σκεφτηκα ιδιαιτερα. Εστειλα τα στοιχεια μου και μου ηρθε η καρτα.

PS: Δε μπορεις να πεθανεις και να δωσεις μετα τα οργανα σου.

Lithonis είπε...

Αυτή η ιστορία θυμάμαι κυκλοφορούσε πολύ στην εποχή που ήμασταν παιδάκια και δεν νομίζω ότι κυκλοφορούσε μόνο στους κύκλους του σχολίου. Οι τότε «μεγάλοι» είχαν τους ίδιους φόβους καθώς μόλις είχαν αρχίσει να έρχονται σε επαφή με την ιδέα της δωρεάς οργάνων και αίματος.
Ο γιατρός δεν έχει συμφέρον, από όσο γνωρίζω, στα όργανα κάποιου καθώς όταν γίνεται κάποιος δωρητής την ευθύνη για τα όργανα την αναλαμβάνει κάποια υπηρεσία (;;;). Έτσι ο γιατρός δεν έχει τίποτα να κερδίσει.
Εγώ πάντως δεν θα έλεγα ότι νοιώθω έτοιμος για να γίνω δωρητής.

mafalda είπε...

DCD: Μπορούν να δωρήσουν τα όργανά σου οι πιο στενοί συγγενείς, αρκεί να το δηλώσουν έγκαιρα, όσο δηλαδή προλαβαίνει να γίνει η μεταφορά. Σε πολλές περιπτώσεις τη συγκατάθεση έχουν δώσει απευθείας συγγενείς.

Lithonis: Όχι, ο γιατρός δεν έχει τίποτα να κερδίσει, ούτε και θέλησα να υπαινιχτώ αυτό, αλλά ίσως να πουν, εντάξει τέλειωσε αυτός ας μην το παλέψουμε άλλο, προκειμένου να προλάβουμε τη μεταφορά οργάνων.
Άλλωστε για αυτό δήλωσα εξαρχής ότι πρόκειται για μια παιδική φοβία, αβάσιμη ενδεχομένως στην ουσία της!

Tasis Plisis είπε...

Δεν ξερω αν η μητερα σου θα παρει ευκολα την αποφαση να δωρισει τα οργανα σου τη στιγμη που δεν εισαι εντελως νεκρη. Γι'αυτο, αν οντως θες να το κανεις, το κανεις απο τωρα.

mafalda είπε...

Κοίτα. Οικογενειακώς έχουμε μια ευαισθησία για το θέμα αυτό, και το έχει υποσχεθεί ο ένας στον άλλο. Από εκεί και πέρα εκφράζεις την αμφιβολία που έχω για να το κάνω. "Είναι δύσκολο να το αποφασίσουν αν δεν είσαι εντελώς νεκρός". Ενώ για τους γιατρούς είναι εύκολο.
Και αν μπορούν να σε σώσουν? Θα προσπαθήσουν ή θα πουν, άντε γρήγορα?
Ποιο είναι το μέτρο, και ποιο είναι το όριο?

Tasis Plisis είπε...

Δε νομιζω οτι δε θα προσπαθησει ο γιατρος να σε σωσει επειδη εισαι δωρητης. Παρολα αυτα σεβαστες οι αποψεις κι οι αμφιβολιες σου. Εγω δεν το σκεφτηκα ιδιαιτερα.

mafalda είπε...

Εμένα πάλι μου λένε πως το ελλάττωμά μου είναι ότι σκέφτομαι πολύ!

Tasis Plisis είπε...

Αυτο το'χω κι εγω. Απλα στο συγκεκριμενο θεμα δεν εδωσα κθολου σημασια. Λες ν'αρχισω να το σκεφτομαι? :P

Ανώνυμος είπε...

Ρε συ mafalda, είναι που είναι λίγοι οι δωρητές, πας να τους κάνεις λιγότερους?

DCD μη μασάς, κράτα γερά :-P

Tasis Plisis είπε...

Χαχαχα!

mafalda είπε...

Με στενοχώρησες πολύ Σεξ+πυρ. Δεν ήθελα να αποτρέψω οποιονδήποτε από κάτι που θεωρώ πολύ σημαντικό. Απλά εγώ φοβάμαι λίγο, και βρήκα άλλο τρόπο.

DCD μη με ακούς! Είμαι φοβική εγώ. Κράτα γερά και μη μασάς!

Carrie Vs Bridget είπε...

Μμμμ... Πολύ ενδιαφέρον κείμενο! Είχα προβληματιστεί κι εγώ κάποτε... Και θα ήθελα να γίνω δωρητής οργάνων αλλά - και ξέρω ότι κινδυνεύω να κατηγορηθώ για "θεωρείες συνομωσίας" κτλ - φοβήθηκα! Και δε φοβήθηκα ότι οι γιατροί δε θα προσπαθήσουν αρκετά για να με σώσουν. Φοβήθηκα ότι μπορεί κάποιος "μεγάλος" να χρειάζεται τα όργανα μου... Φοβήθηκα ότι μπορεί να θεωρηθώ ανταλλακτικό για κάποιον ισχυρό... Μαύρη σκέψη, ε;

Υ.Γ.1 Κι εγώ πάντως το έχω δηλώσει σε κοντινούς μου ανθρώπους σαν επιθυμία
Υ.Γ.2 Θυμηθείτε την ταινία του Αλμοδόβαρ "Όλα για τη μητέρα μου"... Τι δύσκολη απόφαση να πάρεις... Τι δύσκολο να βρεθείς από την άλλη πλευρά...

mafalda είπε...

Carrie vs Bridget: :)